این تکنولوژی برای کاربران این امکان را فراهم می کند که از طریق دستگاه های مختلف الکترونیکی از جمله رایانه، تلفن های هوشمند، تلفن های مخصوص و مرورگرهای مخصوص ویپ تماس صوتی برقرار کنند. همچنین یک فناوری مفید هم برای مصرف کنندگان و هم برای مشاغل است، زیرا معمولاً دارای ویژگی های خاصی است که در سرویس های تلفن رایج یافت نمی شوند. اگر اتصال اینترنتی با کیفیت معقولی دارید، می توانید خدمات تلفنی را از طریق اتصال اینترنتی خود به جای تلفن محلی خود دریافت کنید
ویپ مخفف عبارت voice over Internet Protocol است که به معنای انتقال دادن محتوای صوتی و محتوای چند رسانه ای از طریق اینترنت است . نحوه استفاده از این فرآیند کاملا مشابه تلفن معمولی است، اما تفاوت ان این است که به جای سیم کشی و استفاده از یک شرکت ارائه دهنده خدمات تلفن از اتصال اینترنت استفاده می شود.
راه اندازی VoIP با استفاده از فناوری ها و روش های مختلف صورت می گیرد تا ارتباطات صوتی از طریق اینترنت یعنی شبکه های محلی یا گسترده برقرار شود. voip دارای ویژگی های مختلفی از جمله ضبط تماس برقرار شده، ایجاد شناسه تماس گیرنده به صورت سفارشی یا پست صوتی به ایمیل است.همچنین برای سازمانها راهی مفید برای یکسان سازی ارتباطات است.
چگونه VOIP کار می کند؟
نحوه کار یک سرویس ویپ به این صورت است که صدای کاربر را از سیگنال های صوتی تبدیل به داده های دیجیتال می کند و در مرحله بعد همین داده های دیجیتال از طریق اینترنت ارسال می شوند. اگر کاربر دیگری از یک شماره تلفن معمولی تماس بگیرد، سیگنال قبل از اینکه به آن کاربر برسد، دوباره به سیگنال تلفن تبدیل می شود. از جمله قابلیت ها ی آن این است که مسیریابی تماس های ورودی و خروجی را به کمک شبکه های تلفن موجود انجام می دهد. با این حال، برخی از خدمات ویپ تنها از طریق رایانه یا تلفن ویپ در دسترس هستند.
برای استفاده از ویپ روشی برای تبدیل سیگنال های آنالوگ تلفن به سیگنال های دیجیتالی قابل ارسال از طریق اینترنت مورد نیاز است. این عملکرد را می توان در خود تلفن قرار داد یا در یک جعبه جداگانه مانند ATA.
تلفن های VOIP دو نوع اصلی دارند :
یک تلفن VoIP مبتنی بر سخت افزار: این نوع شبیه یک تلفن بی سیم یا سخت افزاری سنتی است و دارای ویژگی های مشابهی مانند بلندگو یا میکروفون، پد لمسی و نمایشگر شناسه تماس گیرنده است. تلفن های ویپ همچنین می توانند پست صوتی، کنفرانس تماس و انتقال تماس را ارائه دهند.
تلفن های مبتنی بر نرم افزار: این نوع که به آنها تلفن های نرم افزاری نیز گفته می شود، کاربران نرم افزاری هستند که روی رایانه یا دستگاه تلفن همراه شما نصب می شوند. رابط کاربری تلفن نرم افزاری بسیار شبیه به یک گوشی تلفن همراه است که یک صفحه لمسی داشته و نمایشگر شناسه تماس گیرنده نیز در آن قرار گرفته است. در این تکنولوژی از یک هدست که مجهز به میکروفون است برای ایجاد تماس به رایانه دیگر یا دستگاه تلفن همراه استفاده می شود. کاربران همچنین در صورت داشتن میکروفون و بلندگو می توانند به کمک رایانه یا دستگاه تلفن همراه خود تماس برقرار کنند.
مهم ترین مزایای VOIP چیست؟
صرفه جویی در هزینه: VoIP یک راه مقرون به صرفه برای راه اندازی یک سیستم ارتباطات تجاری است. خدمات ویپ بر اساس اتصال IP مستقیم به شرکت ارائه دهنده خدمات تلفن است. علاوه بر آن می تواند به سادگی بر اساس اتصال به اینترنت موجود یا ترکیبی از هر دو روش باشد. بنابراین، هزینه تماس های داخلی در سازمان شما را کم می کند . همچنین هزینه های تماس های تجاری خارجی و بین المللی را تا حد زیادی کاهش می دهد و مقدار قابل توجهی در سرمایه گذاری خرید خطوط تلفن سنتی، نصب و نگهداری مداوم صرفه جویی می کند.
نصب آسان: در مقایسه با سیستم های تلفن سنتی، نصب و پیکربندی سیستم های ویپ بسیار آسان است. در سیستم تلفن های سنتی برای ایجاد ارتباط و برقراری تماس باید خطوط از طریق روش های فیزیکی متصل شوند. سیستم های تلفن ویپ نیاز به نصب خطوط تلفن فیزیکی را برطرف می کند. برای استفاده از این سیستم کافی است تلفن های IP خود را به کمک اینترنت به شبکه مورد نظر متصل کنید. این سیستم برای کسب و کارهای کوچک و استارت آپ هایی که فاقد تخصص فنی یا منابع هستند نیز مفید خواهد بود.
کیفیت صدای خوب: هنگامی که Voice over IP برای اولین بار معرفی شد، کیفیت تماس آن رضایت بخش نبود. اما امروزه به لطف پیشرفت های خیلی زیاد این سیستم دارای کیفیت صدای بسیار بالایی است. تا زمانی که اتصال اینترنت شما سریع و پایدار باشد، کیفیت صدای دریافتی نیز عالی خواهد بود. این میزان کیفیت به خوبی یا حتی بهتر از تماس های مبتنی بر تلفن ثابت است و نمی توانید تفاوت آن دو را متوجه شوید.
تحرک و انعطاف پذیری جغرافیایی: VoIP برای کسب و کارهای مختلف این امکان را فراهم می کند تا سیستم های ارتباطی خود را به شعبه های مختلف شرکت خود در مکان های مختلف گسترش دهند. برای کارکنان از راه دور، تا زمانی که اتصال به اینترنت در دسترس باشد، وجود دارد و محل قرارگیری تأثیری در آن نخواهد داشت. استفاده از یک سیستم VoIP چند سایتی به راحتی می تواند تمام شعبه های یک شرکت را که به صورت پراکنده در محیط های درو از هم قرار گرفته اند به هم متصل کند. به این ترتیب هزینه تماس های بین اداری نیز کاهش می یابد. علاوه بر این، استفاده از سیستم های تلفن ابری ارتباط دفاتر مختلف را در محیط های جغرافیایی مختلف در یک سیستم تلفنی آسان می کند و سرپرست فناوری اطلاعات به راحتی آن ها را مدیریت می کند.
مقیاس پذیری: ویپ یک راه حل کاملا مقیاس پذیر است که با کسب و کار شما به راحتی رشد می کند. مخصوصا زمانی که از سرویس های مبتنی بر ابر آن استفاده کنید ، از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار می شوید. افزایش و کاهش افزونه های تلفن می تواند به راحتی و در کمترین زمان انجام شود و کسب و کارها، بدون خرید هرگونه تجهیزات سخت افزاری اضافی یا خطوط اختصاصی جدید از ویپ استفاده می کنند.
معایب VOIP:
ممکن است همه این خدمات مستقیماً به خدمات اضطراری متصل نشوند.
ویپ نیاز به اتصال به اینترنت پرسرعت دارد. برای استفاده از آن حداقل به ۱۰۰ کیلوبیت در ثانیه (۰.۱ مگابیت در ثانیه) در هر خط تلفن نیاز دارید.
خدمات در هنگام قطع برق کار نخواهند کرد.